Loonheffingen

loonheffingen

Heb je een bedrijf? Dan sta je als het goed is bij de belastingdienst geregistreerd als werkgever. Iedere werkgever krijgt een loonheffingsnummer. Met dit nummer kun je de aangifte doen. Het is daarvoor van belang dat je de identiteit van de werknemer controleert. Iets wat natuurlijk sowieso wel gebeurd bij het aannemen van een nieuwe kracht. Maar wat doe je nog meer? En waar betaal je eigenlijk voor?

Wat is loonheffing eigenlijk?

Iedere werkgever betaald het netjes, maar de kans is groot dat je helemaal niet weet waar je precies voor betaald. Loonheffing is een deel van het salaris van de werknemer dat je inhoudt, maar het is meer dan alleen belasting.

Loonheffing bestaat namelijk uit diverse onderdelen. Zo maken de volgende twee premies er deel van uit; de premie werknemersverzekeringen en de premie volksverzekeringen. Daarnaast betaal je een inkomensafhankelijke bijdrage voor de zorgverzekeringswet. Het meest bekende onderdeel is natuurlijk de loonbelasting. De loonheffing moet iedere maand door de werkgever worden ingehouden. Het is in ons land een belangrijke bron van overheidsfinanciering.

Aangifte loonheffingen doen

Het is van belang dat de aangifte loonheffingen op tijd gedaan worden. Dit kan op diverse manieren. Tegenwoordig hebben we het makkelijk, binnen een paar klikken is het online helemaal geregeld. Toch is het aandachtig werk waar je geen fouten bij moet maken, neem er dus even de tijd voor. Tijdens het doen van de aangifte zijn er verschillende dingen die je in moet vullen.

Zo heeft de belastingdienst de gegevens van de werknemer nodig, maar ook de collectieve gegevens van je bedrijf. Wanneer je aangifte moet doen, krijg je daar als werkgever rond november bericht van. Heb je je net pas aangemeld als werkgever, dan krijg je de formulieren doorgestuurd zodra de aanmelding compleet is. Deze brieven melden je wanneer je precies aangifte moet doen, wat de deadline ervoor is en over welke periode het gaat.

Wil je van te voren weten waar je aan toe bent? Kijk dan even op de website van de belastingdienst om de exacte data te vinden. Let erop dat de brieven ook per e-mail kunnen komen. Als je ooit hebt aangegeven post van de belastingdienst digitaal te willen ontvangen, is het nu waarschijnlijk ook het geval.

Aangifte doen op drie verschillende manieren

De aangiftes gebeuren digitaal, dit kan niet anders. Wel zijn er digitaal drie opties om uit te kiezen. Het aangifte programma van de belastingdienst is geschikt wanneer je niet meer dan 10 werknemers in dienst hebt. Heb je er veel meer? Dan moet je voor een andere optie kiezen. Zo zijn er diverse aangifte- of administratiesoftware (programma’s) die zelf ontwikkeld of gekocht zijn. Dit is iets dat veel gebruikt wordt door grote bedrijven die honderden werknemers in dienst hebben, maar ook kleine bedrijven gebruiken de software.

Wil je het zo makkelijk mogelijk maken?

Dan kun je een tussenpersoon vragen de aangifte te doen. Dit kan bijvoorbeeld een boekhouder van het bedrijf zijn. De aangifte moeten wel door de werkgever ondertekend worden. Tenzij de intermediair gemachtigd is door de werkgever, dan kan hij of zij een handtekening zetten voor de werkgever. Zorg in ieder geval altijd dat je ruim op tijd bent met het doen van de aangifte. De manier waarop aangiftes gedaan worden is voor de belastingdienst niet relevant, zolang ze maar tijdig gedaan worden en correct zijn.